For å forbedre arbeidskapital er det viktig å se på OTC-prosessen («Order To Cash»)
En helhetlig oppfatning av kundefordringer er kritisk
For å forbedre arbeidskapital er det viktig å se på OTC-prosessen («Order To Cash») på tvers av flere funksjoner, inkludert salg og markedsføring, økonomi og drift. Dette er spesielt viktig gitt potensialet for motstridende prioriteringer - for eksempel vil salgsavdelingen holde kundene lykkelige mens økonomiavdelingen ønsker å akselerere kontantinnsamling. Dette krever nøye utviklede tilnærminger for å balansere avveiningene knyttet til hver avgjørelse som er gjort i OTC-prosessen.

Det er lett å tenke på kontantinnsamling som et eksternt problem - selskapet mot en verden med kunder som betaler for sent. Den gode nyheten er at mange trinn for å redusere kundefordringer ligger godt innenfor bedriftens kontroll. En grundig kontantstrømanalyse av hele OTC-prosessen kan ikke bare føre til en engangs gjenoppretting av ubetalte fordringer, men til varige gevinster i form av akselerert kontantstrøm, lavere kostnader, redusert gjeld og større kundetilfredshet.
Vi blander vår erfaring, verktøy og forståelse for beste praksis i virksomheten med teamets operasjonelle erfaring og lokal kunnskap for å skape en helhetlig styring av arbeidskapitalhåndtering som kan forbedre kontant-, kostnads- og servicenivåene - og utstyre organisasjonen til å realisere og opprettholde bedre arbeidskapitalprestasjon
Overvåk og forbedre prosessindikatorer for nøkkelregnskapet
Vi bruker indikatorer for å vurdere helsen til din arbeidskapitalstyring, for å hjelpe deg å forstå din bedriftsarbeidskapitalytelse sammenlignet med tilsvarende bedrifter, og for å forenkle deres kontinuerlig forbedring av prosessen.
Indikatorer:
- Days Sales Outstanding (DSO) / Gjennomsnittlig utestående kundefordringer
- Aldring forfalte / utestående kundefordringer
- Tap på fordringer
- Faktureringsfeil
- Vektet gjennomsnittlig utestående kundefordringer
- Vektet gjennomsnittlig antall dager til innbetaling
Vi undersøker alle faser av inntektssyklusen - fra salgsstyring til ordrebehandling til fakturering til innbetaling - som påvirker kundefordringer. Denne kontantstrømsanalysen hjelper deg å forstå hvordan og når kontanter beveger seg fra kundene dine til din bedrift.